Improvisatie in hypotheekbranche door coronavirus

15-04-2020, 16:18 |Van onze partner

Nu het coronavirus klanten op afstand houdt, moet de hypotheekbranche improviseren. Veel adviseurs kiezen ervoor om te beeldbellen met huizenkopers en ook stappen verschillende hypotheekaanbieders over op digitaal ondertekenen. Hierdoor kan het eerste renteaanbod op afstand worden bevestigd en hoeft de huizenkoper niet fysiek aanwezig te zijn om een handtekening te zetten op de papieren.

Klanten blijven binnen
De Rabobank voorziet nog steeds een stijging in de huizenprijzen. De grote vraag naar woningen bestaat nog steeds, ook al worden er wel veranderingen gezien tussen de oriënterende huizenkoper en de serieuze koper. Kopers vinden het lastig om de deur te gaan waardoor ze vaak al digitaal een woning kunnen bezichtigen. In theorie zou een (zelf)quarantaine ertoe kunnen leiden dat een renteaanbod niet tijdig wordt geaccepteerd, waardoor de aankoop van een huis niet doorgaat. Om dit te voorkomen zijn de termijnen versoepeld en heeft de Nationale Hypotheek Garantie erop gewezen dat digitale handtekeningen voldoende zijn. Hypotheekadviseurs kiezen er zelf ook voor om waar mogelijk fysieke afspraken te vervangen door telefonische gesprekken of beeldbellen. Hierdoor blijft de dienstverlening gewoon voor iedereen beschikbaar. Ook de benodigde dossierstukken kunnen digitaal worden aangeleverd. De digitalisering van het proces is niet alleen praktisch in tijden van corona, maar kan ook in de toekomst een goede uitkomst bieden.

Lage hypotheekrente
Voorlopig worden de voorwaarden voor financiering bij de bemiddelaars niet aangepast. Experts zijn in de overtuiging dat de hypotheekrente voorlopig nog wel laag blijft. Veel geldverstrekkers zitten nog op een historisch laag niveau van minder dan 1,5 procent bij 20 jaar rentevast, de meest gekozen hypotheekvorm. Wanneer er puur gekeken wordt naar het aantal hypotheekaanvragen is de invloed van het coronavirus tot nu toe nog beperkt. Naarmate de crisis langer aanhoudt en er bij veel gezinnen onzekerheid over het inkomen ontstaat, kan dit zo omslaan. Verschillende banken hebben al maatregelen getroffen en maken het bijvoorbeeld mogelijk om de hypotheek 'op pauze' te zetten en drie maanden uitstel van rente en aflossing aan te vragen. Ook kunnen de banken maatwerkoplossingen bespreken met de klanten wanneer er zorgen zijn over gemiste betalingen of het binnenkort niet kunnen opbrengen van de hypotheeklasten.

Belang goed hypotheekadvies
Op dit moment zijn er nog geen regels vanuit de overheid die ervoor zorgen dat het moeilijker is om een hypotheek af te sluiten. Wel is het in deze periode extra belangrijk om hypotheekadvies aan te vragen, want de risico's zullen voor sommige klanten groter zijn door de coronacrisis. Niet alleen heeft men te maken met de hypotheeklasten, maar ook komen er kosten bij voor de verplichte opstalverzekering, de overlijdensrisicoverzekering, het energiecontract en eventueel servicekosten voor de VvE. Daarnaast is het een risico dat de precieze economische gevolgen van het coronavirus nog niet bekend zijn aangezien Nederland zich nog middenin de crisis bevindt.