• Eigen foto

Parkeeroverlast Prins Bernhardlaan duurt voort

LEERSUM Structurele maatregelen om de parkeeroverlast aan de Prins Bernhardlaan op te lossen blijven uit. Bewoners Thomas en Wil Lof schreven een open brief aan burgemeester Naafs. 

Edith Hazelzet

 

Aan het begin van de Prins Bernhardlaan is de parkeerdruk groot. Bedrijven en hun personeel parkeren er hun auto's en bedrijfsbussen. Een deel daarvan is zo groot, dat er dan geen gebruik meer gemaakt kan worden van het voetpad.

 

GEFRUSTREERD Al meer dan vijf jaar vragen Thomas en Wil Lof aandacht voor de parkeeroverlast, die het woongenot voor hen en een aantal straatgenoten aantast. ,,Er zijn natuurlijk ergere dingen in de wereld, dat beseffen we goed. Wat ons na al die tijd eigenlijk het meest stoort, is dat de gemeente je niet serieus te woord staat."

Eén keer is er iemand van beheer buitengebied komen kijken. ,,Daarna is er een bord verplaatst en heel klein stukje groen bestraat. Voor meer structurele maatregelen zou geen budget zijn." Het echtpaar benadrukt dat het niets heeft tegen de ondernemers in de buurt.

,,Bij Autobedrijf Dijkstal zijn we zelfs klant. Hij mag de auto's van komende en gaande klanten hier ook parkeren, en doet zijn best dat zo netjes mogelijk te doen. Alleen die Amerikaanse SUVs waarin hij zich specialiseert, zijn behalve mooi ook wel erg groot."

 

OVERLAST Wil Lof vindt het niet kunnen gebruiken van het trottoir het meest vervelend: ,,Sommige bedrijfsbusjes blokkeren weken aaneen de stoep. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ik zie regelmatig mensen met rollators gedwongen oversteken."

Aan het begin van de Prins Bernhardlaan zijn de parkeervakken dwars op de straat aangelegd. ,,Die zijn klein met als gevolg dat stationwagens, busjes en SUVs uitsteken, soms zowel over de stoep als over de rijbaan." Het parkeren van bedrijfsbusjes terwijl men op eigen grond voldoende ruimte heeft, is ook een doorn in het oog. ,,Iemand die twee straten verderop woont, zet zijn busje altijd hier neer. Ook in de vakanties. Praten heeft nog niets opgeleverd."

OPLOSSINGEN Thomas Lof heeft zelf meerdere oplossingen voorgesteld om een einde te maken aan het probleem. ,,Het instellen van een blauwe zone bijvoorbeeld, maar dat wil de gemeente niet in verband met precedentwerking." De gemeente heeft vastgesteld dat de parkeerplaatsen alleen geschikt zijn voor auto's van maximaal vier meter. De suggestie van het aanleggen van parkeerhavens evenwijdig aan de rijbaan, is volgende de Lofs nooit serieus overwogen. Wie ter plekke gaat kijken, ziet een brede groenstrook met geparkeerde auto's erop.

Halvering van de groenstrook zou genoeg ruimte opleveren voor nieuwe parkeerplekken en het probleem van continu kapotgereden gras oplossen. ,,Op zich is dat niet eens nodig. De straat is breed genoeg voor rijverkeer en parkeerplaatsen, dat heb ik begrepen van de politie. Ook al is het een dertigkilometerzone, toch zijn mensen zo huiverig voor schade dat ze op het groen parkeren. Parkeert u thuis ook op uw grasveld, vraag ik hen dan wanneer ik het zie." 

AUTOBEDRIJF Guido Dijkstal laat weten dat hij zijn uiterste best doet niemand in de weg te zitten. ,,Dat geldt ook voor Cees Veer, maar parkeren aan de Rijksstraatweg is steeds minder mogelijk gemaakt. Ik huur zelfs grond van een andere ondernemer om zo min mogelijk auto's op straat te parkeren."