• Samuel Sahureka spreekt de leerlingen van Revius Lyceum toe.

    Ivon Pieterse

Revius Lyceum Doorn aan de slag met duurzaamheid

DOORN Leerlingen van het Revius Lyceum Doorn waren woensdag adviseur van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Op Landgoed Zonheuvel bogen 150 leerlingen zich over de vraag wat ze zouden doen als ze in de schoenen van het Nationaal Park stonden. De school bood hen een studiedag in de inspirerende entourage van het landgoed en in de context van het besef dat we zorgvuldig omgaan met de aarde en rekening houden met komende generaties. Samuel Sahureka was gevraagd om de leerlingen de verbinding met de natuur en de verbinding met elkaar te laten voelen.

Gerard van Wijk

Ivon Pieterse, een jonge, bevlogen docent van het Revius Lyceum, is de trekker van het Arbeidservaringsproject. „Het project bestaat uit twee fases. In fase één staat duurzaamheid in de breedste zin van het woord centraal. We hebben daar twee dagen aan gewijd. Op de eerste dag ging het om kennis vergroten en bewustwording over de vraag: wat is duurzaamheid? Leerlingen denken dat duurzaamheid heel ver van hen afstaat, maar we kunnen het dichtbij hen brengen." 

ONNODIG PLASTIC De Plastic Soup Foundation (PSF) en Fair Trade leverden input voor de eerste dag. Het lespakket van PSF bood een challenge, bijvoorbeeld 'pak de verpakker'. Hierbij deden leerlingen in de lokale supermarkten een onderzoekje naar plastic verpakkingen die onnodig zijn. 

STAGE Een lokale ondernemer van de firma Mobilys vertelde over duurzaam ondernemen. Hij legde de link naar de tweede fase in dit project, waarin leerlingen arbeidservaring opdoen. In april volgend jaar gaan leerlingen vier dagen op stage om te kijken wat dat bedrijf aan duurzaamheid doet. „Als ze er niks aan doen, is het cool als leerlingen zelf met suggesties kunnen komen met de ervaring en kennis van deze twee dagen", vindt Pieterse.

NATUUR CENTRAAL Op de tweede dag op Landgoed Zonheuvel stond de beleving in de natuur centraal. „Daarom past deze plek zo goed". De dag begon en eindigde in het openluchttheater. Bewonersinitiatief GoedVolk en Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NP) waren hierbij betrokken. Janine Caalders, directeur van NP, daagde de leerlingen uit in de huid van adviseur van het NP te kruipen, met vragen als: Wat is het NP? Voelen we ons daar verantwoordelijk voor? Vervolgens bediscussieerden de leerlingen de reizende expositie over de Sustainable Development Goals, de duurzame ontwikkelingsdoelen, die Zonheuvel samen met onder andere het Museon ontwikkelde. Zonheuvel mag sinds 2018 het predicaat SDG House voeren.

KOMENDE GENERATIES Samuel Sahureka is van Moluks-Ambonese afkomst. „Ik kwam erachter hoe wij, het Alifuru volk, de bevolkingsgroep van de Molukse archipel, omgaan met de natuur. Ik heb gezien hoe de mensen daar leven. Ik heb altijd geleerd van mijn ouders dat je niet alleen voor jezelf moet opkomen, maar voor alle mensen en alle volken. Hoe gaan wij om met de natuur. Wij hebben een traditie, een adat. Als we merken dat er in de natuur iets niet goed is, bijvoorbeeld als een plant of dier sterk in aantal is afgenomen dan leggen wij 'sasi' op, we laten de natuur met rust. Je mag een periode niet meer op dat dier jagen of die plant plukken. Iedereen houdt zich eraan, jong en oud. Ik heb geleerd: denk aan onze kleinkinderen. Wij leven met de natuur om de toekomst van de komende generaties veilig te stellen. Eigenlijk is dit niks nieuws. Ik probeer oude herinneringen op te roepen, zodat we samen opkomen voor moeder aarde. Je kunt de bossen in Nederland wel beschermen, maar als je de bossen elders in de wereld kapt dan krijg je het op je bordje terug. Ik zie het als een verantwoordelijkheid om de leerlingen de verbinding met de natuur en de verbinding met elkaar te laten voelen."

ACHTERTUIN De adviezen variëren van belonen en bestraffen van gedrag via meer toezichtcamera's en bomen planten, tot iedereen die dat wil een stukje grond geven om de verantwoordelijkheid te vergroten. „Heel goed dat leerlingen zich vandaag verdiepen in wat natuur en duurzaamheid voor hen betekenen. En waar kunnen ze dat beter doen dan in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, hun achtertuin. Ik ben heel blij met alle adviezen en tips van de leerlingen om deze tuin nog mooier te maken en vooral met de ideeën over hoe ze daar zelf aan willen bijdragen", zegt Janine Caalders.

HANDTEKENING Samuel Sahureka riep de leerlingen op een handtekening met hun hart te zetten onder de resultaten van deze dag. Hij besloot met een ceremonie volgens de gebruiken van zijn volk. Dat leverde een indrukwekkende en leerzame ervaring op.